退役航空機を取り巻く現状と課題

報告論文

公開日:2010年4月28日

キーワード 退役航空機,ELA,リサイクル,複合材料
著者 修(工)(株)日本航空インターナショナル整備本部
寺崎淳也
工博 中央大学理工学部都市環境学科教授
鹿島 茂
博(工)(株)シー・エス・ジャパン 代表取締役
大根田洋祐
概要 本稿では,航空機の残存率曲線を用いて今後の退役機の動向,特に騒音や温室効果ガスの排出に対する規制が機材保有に与える影響と,退役機から発生する複合材料の増加について考察した.国際化による輸送需要の増加,環境面からの規制の強化,レアメタルの確保,複合材料のリサイクルの必要性を受け,増加する退役機のリサイクルに関して組織化・効率化を目指す動きが生じている.我が国の航空機部品メーカーは多面的に生産段階で大きな役割を果たしているが,日本企業のこれらの組織への参画はない.今後の動向を考えると退役機の処理への参画が期待される.
掲載記事PDF 冊子版:48号
J-stage掲載記事

English

Title The Current Issue on the End-of-Life Aircraft (ELA)
Keywords End-of-Life Aircraft, ELA, Aircraft Recycling ,Composite materials
Authors TERASAKI, Junya
KASHIMA, Shigeru
ONEDA, Yosuke
Abstract This paper studies the Influence on fleet status of regulation for the aircraft noise and the emission of greenhouse gases, and argues the necessity of the recycling process of composite material generated from End-of-Life Aircraft(ELA). Lately, there have been movements aim to systematize the recycling process of ELA. Aircraft part manufacturers in Japan play an important role at a stage of production. Nevertheless, those manufacturers have not taken part in such movements. It is predicted that market about the ELA spreads in future. Consequently, the participation of the Japanese company with superior technology in Processing of ELA is strongly expected.
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