交通機関のエネルギー効率に関わる技術的性格に関する検討

政策研究論文

公開日:2000年4月30日

キーワード エネルギー効率,交通機関,運行,車両の力学,回生ブレーキ
著者 工博 九州大学大学院工学研究科教授
角 知憲
工修 建設省土木研究所
広松 新
工博 運輸政策研究所研究員
厲 国権
工博 九州大学大学院工学研究科講師
大枝義直
概要 価格政策や補助政策を通じて交通機関をよりエネルギー効率の優れたものに誘導してゆくことは,今後さらに重要となってくるものと考えられる.このような政策を適正に推進するためには,インフラストラクチャーの整備水準の不足や需給不均衡と切り離して,交通技術のエネルギー消費に関する基本的な性格を認識する必要がある.本論文は,交通機関の支持・推進の力学と動力供給のシステムの性格を組み合わせ,基本的に要求される運用方法のもとにおけるエネルギー効率を比較したものである.
掲載記事PDF 冊子版:8号
J-stage掲載記事

English

Title A Consideration on Fundamental Features of Energy Efficiency for Transportation Modes
Keywords energy efficiency, tranportation modes, operation, vehicle dynamics, regenerative braking
Authors SUMI, Tomonori
HIROMATSU, Arata
LI, Guoquan
OHEDA, Yoshinao
Abstract Energy efficiency of transportation is in great concern from the viewpoint of environment since energy consumption of transportation is a significant part of carbon dioxide generation. Developement of new technologies to reduce the energy consumption must be accelerated according to suitable prospects and policies. The energy efficiency of tranportation depends on the imbalance between the travel demand and supply, and its technical features is not clearly represented by the macroscopic statistics. This technical report examines the efficiencies in vehicle dynamics and power supply systems. These examination suggested the possibilities andlimits of new technologies applicable to transportationsystems, such as electric vehicle and regenerative brakng. It was also revealed that rail systems were much advatageous than road vehicles of personal use, and, the used of rubber-tired train provided high efficiencies in some cases with short distance operations
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