アクセス交通を考慮した首都圏鉄道計画へのGISの適用
政策研究論文
公開日:2000年1月31日
キーワード | 首都圏鉄道計画,アクセス交通,GIS |
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著者 | 工博 東京理科大学理工学部教授 内山久雄 工修 東京理科大学理工学部助手 日比野直彦 |
概要 | 首都圏では,高密度な鉄道ネットワーク整備により,鉄道利用者は複数の駅および経路が選択可能になった.その結果,所要時間の短縮や列車の増発といった鉄道サービスだけでなく,アクセス道路整備,駐輪場整備,バス路線整備等の改善が選択行動に大きな影響を与えるようになった.本研究の目的は,GIS(Geographic Information System)を援用した首都圏鉄道計画支援システムを構築し,従来のマクロ的な分析では十分に捉えることができなかったアクセス施設整備の鉄道利用者に及ぼす効果を,明示的に分析することである.ケーススタディとして,平成8年4月に開通した東葉高速鉄道の沿線地域を取り上げ,本システムの有用性を検証する. |
掲載記事PDF | 冊子版:7号 |
J-stage掲載記事 |
English
Title | An Application of GIS to Railway Planning in Metropolitan Area in Consideration of Access to Stations |
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Keywords | railway planning, access to stations, GIS |
Authors | UCHIYAMA, Hisao HIBINO, Naohiko |
Abstract | As the result of development of railway network in metropolitan area, passengers have been able to choose several railway routes and their stations. This study is to propose a GIS based railway planning system on the basis of 100m-grid special data, which traces the above mentioned passenger's individual behavior as possible. In order to establish it, the system has disaggregate modeling scheme (main mode choice and railway station choice). The system results in (1) measuring not only line-haul condition but also access and egress, (2) forecasting much precise railway passenger demand in consideration of access to the station and (3) displaying graphic maps. |
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