世帯属性の変化が交通発生に及ぼす影響分析

政策研究論文

公開日:1999年10月30日

キーワード 交通需要予測,家族構成,車保有,ライフステージ
著者 (財)計量計画研究所首席研究員
杉田 浩
(財)計量計画研究所交通研究室室長
鈴木紀一
(財)計量計画研究所交通研究室研究員
秋元伸裕
概要 将来,人口が減少し高齢化・少子化社会が進展することが予想されている.このような社会では,「単身世帯の増加」など世帯構成が大きく変化し,交通行動にも影響を及ぼす.本研究では交通発生主体である個人をとりまく環境(家族構成,車保有状況)の違いにより,交通行動はどのように異なるか,また,時代とともにどのように変化しているか,東京都市圏のパーソントリップ調査に基づいて明らかにした.さらに,家族構成,車保有状況の変化を考慮するかしないかで,将来交通需要の見通しは大きく異なることを東京の2025年の自動車交通量を試算することにより示した.
掲載記事PDF 冊子版:6号
J-stage掲載記事

English

Title Analysis of effect to the trip behavior by the change in household attributes
Keywords prospect of future transportation, constitution of household, car ownership, life-stage
Authors SUGITA, Hiroshi
SUZUKI, Norikazu
AKIMOTO, Nobuhiro
Abstract It is expected that the population will decrease, on the one hand our society be composed largely of an elderly people and less children in one family. Such society will lead to some change in constitution of household, increasing single households as an example, and finally will effect to the trip behavior. This study aims to reveals those themes based upon the results of Tokyo Metropolitan Person Trip Survey: the differences between the trip behavior because of its own circumstances (or household constitution), the change of the behavior with the times. In addition, we tried to calculate the Tokyo's vehicle traffic volume in 2025, then it reveals that the prospect of future transportation demands will be greatly varied according to considering to the change in households attribute or not.
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