東京の地下鉄の一元化に関する法制的問題点の検討
報告論文
公開日:2011年1月31日
キーワード | 一元化,東京都の攻勢,東京都の主張,陸上交通事業調整法 |
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著者 | 運輸法制研究家/運輸安全委員会元委員 楠木行雄 |
概要 | 2010年8月に開始された「東京の地下鉄の一元化等に関する協議会」は,国,東京都,東京メトロのそれぞれの主張があって,難航の兆しがある.本稿は,都営地下鉄とメトロの統合,メトロの完全民営化及び利用者サービス改善の関係を歴史的な経緯から,分析するとともに,これまでの著作で分析の重点になかった最近の一元化についての都の主張の背景を探求した.また,本稿では,各種調整手段に関連して統合や運賃水準統一の是非を検討するとともに,交通調整の根拠であった陸上交通事業調整法がまだ生きていることから,その復活適用の可能性や独占禁止法との関係についても論じた. |
掲載記事PDF | 冊子版:51号 |
J-stage掲載記事 |
English
Title | Examining the Issues on Unification of Two Subway Operators in Tokyo Metropolitan Area |
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Keywords | conference, unification of two subway operators, Tokyo Local Government, Land Transportation Regulation Act |
Authors | KUSUKI, Yukio |
Abstract | A committee called“Unification of Two Subway Operator in Tokyo Metropolitan Area”has been setup to facilitate the unification process. However, each of three key stakeholders, namely, the national government, Tokyo local government, and Tokyo Metro Ltd maintain their respective position firmly. Undertaking a historical analysis, this research study examines issues related to unification of two subway operators, complete privatization of Tokyo Metro, and improvement of services to railway users. The study also looks at the meaning of unification in the context of the Land Transport Regulation Act, since the Act is still in force. In addition, the study also examines the possibility that the Antitrust Act is invoked in connection with the unification action. |
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