ラムゼイ運賃形成から見た鉄道相互乗り入れ運賃の分析

学術研究論文

公開日:2010年10月29日

キーワード ラムゼイ価格形成,ラムゼイ・ルール,相互乗り入れ,規模の経済,範囲の経済
著者 博(商)東京女子大学現代教養学部国際社会学科経済学専攻教授
竹内健蔵
概要 2社の鉄道企業がそれぞれの所有する鉄道路線を相互に他社に利用させる場合のラムゼイ運賃について分析を行った.2社全体の収支均衡を求めるプール制共通運賃,個々の企業の採算を確保する個別採算制共通運賃,個々に収支均衡できる運賃を求めた後にそれらを合算する併算運賃,合併して1社で提供する運賃について,ラムゼイ運賃の観点から比較検討を行った.数値例によるシミュレーションも合わせた結果,共通運賃には通常のラムゼイ・ルールが適用できること,共通運賃よりも併算運賃の方が価格が高く,資源配分を歪める傾向があること,個々の単独路線のラムゼイ・ルールには変更が不要であることなどが分かった.
掲載記事PDF 冊子版:50号
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English

Title An Economic Analysis of Ramsey Pricing in Pool Train Fares
Keywords Ramsey pricing, Ramsey rule, pool train, economy of scale, economy of scope
Authors TAKEUCHI, Kenzo
Abstract Given the case that trains are operated over a track owned by two railway companies, the common fare in which they share a single break-even constraint, the common fare in which they have its own break-even constraint, an added-up fare, and a fare by the merged company are considered from the view point of Ramsey pricing. It is shown in qualitative analyses and numerical examples that the common fare is likely to be superior to the adding-up fare in terms of social net benefits. It is also shown that Ramsey rules are applicable in branch lines operated by each company.
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