環境施策が都市交通システムのエネルギー効率性に与える影響の分析

学術研究論文

公開日:2011年7月22日

キーワード エネルギー効率性,データ包絡分析法,Malmquist 指数,運輸エネルギー,環境施策
著者 修(工) 復建調査設計(株)地域経済戦略チーム副主任研究員
吉野大介
工博 広島大学大学院国際協力研究科教授
藤原章正
概要 世界各国で地球温暖化等の環境問題への対応の必要性が高まっている社会的背景のもと,各都市の運輸エネルギー消費構造の多様性を考慮した上で,実現可能な運輸エネルギー消費削減目標量を設定することは,環境的に持続可能な交通(EST)の実現において不可欠なプロセスである.本論文では,既存の環境効率性評価モデル(EE model)を活用することで,世界各都市の交通システムのエネルギー効率性を算出し,各都市の都市交通形態に適合した運輸エネルギー消費量の目標値を設定する.更に,DEA(データ包絡分析)及びMalmquist 指数を用いることで,エネルギー効率性の観点から各都市において環境負荷抑制を推進する上で効果的な環境施策のシナリオ設定方法の提案及びエネルギー効率性に与える影響の分析を行う.
掲載記事PDF 冊子版:53号
J-stage掲載記事

English

Title Analysis of Influence that Environmental Policies Give Energy Efficiency in Urban Transport Systems -Approaches by Using DEA and Malmquist Index-
Keywords Energy efficiency, DEA, Malmquist index, Transport energy, Environmental policy
Authors YOSHINO, Daisuke
FUJIWARA, Akimasa
Abstract In order to realize environmentally sustainable transport(EST),it becomes quite important to reduce the environmental load from transport sector while maintaining the level of mobility. This study attempts to apply the Environmental Efficiency model (EE model)to measure efficiency of energy consumption at a given level of mobility. In addition, the effects of some EST policies to raise efficiency are simulated based on DEA(Data Envelopment Analysis)and Malmquist index, including modal shift in a city, technological innovation to improve the intensity of energy consumption in cities and the emissions trading scheme between cities.
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