ロシア連邦サハ共和国の冬道路と地球温暖化の影響

報告論文

公開日:2011年10月25日

キーワード 冬道路,氷,地球温暖化,ロシア連邦サハ共和国,レナ川
著者 博(工) 東北大学東北アジア研究センター教授・東北大学大学院工学研究科土木工学専攻教授
奥村 誠
東北大学大学院工学研究科土木工学専攻博士課程前期
河本 憲
Ph.D. ロシアアカデミー北方民族人文学研究所研究員
サルダーナ・ボヤコワ
概要 ロシア連邦サハ共和国では,冬季に河川や湖沼が凍結し,その上を冬道路として利用している.しかしサハ共和国は地球温暖化の影響を強く受ける地域のひとつで,IPCC(気候変動に関する政府間パネル)第4次報告書では今後100年間で5~6℃の気温上昇が予測されており,この冬道路の利用可能性への影響が懸念される.本研究では,現地のヒアリング調査や冬道路を管理するための基準書を基に,サハ共和国における冬道路の建設,管理,利用の実態について明らかにした.次いで河川の氷と大気との間の熱のやり取りをモデル化し毎日の氷の厚さと積載可能重量の計算を行い,気温上昇が起きた時の使用可能日数を求めることにより,温暖化による冬道路への影響に関する分析を行った.
掲載記事PDF 冊子版:54号
J-stage掲載記事

English

Title Winter Road in Sakha Republic and the Effects of Global Warming
Keywords winter road, ice, global warming, Sakha Republic, Lena River
Authors OKUMURA, Makoto
KAWAMOTO, Ken
Sardana BOYAKOVA
Abstract Many cars, buses and trucks are driven on frozen river and lake, named as“winter road”,in Sakha Republic. Sakha Republic is one of the regions where the remarkable climate change will occur by global warming, then the change of available duration of the winter road will become an important issue in the near future. This article introduces how design, management and usage of the winter road are done in Sakha Republic, based on the hearing surveys and the technical standard of the winter road issued by the Russian Federal Government. Then we analyzed the effects of global warming to available period of the winter road over the Lena River near Yakutsk.
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