日本の国内航空旅客市場における輸送密度の経済性

学術研究論文

公開日:2011年10月25日

キーワード 国内航空旅客市場,需給関数の同時推定,輸送密度の経済性
著者 博(情科) 弘前大学人文学部准教授
大橋忠宏
概要 本研究では,都府県及び北海道4ゾーンの50ゾーン間の純流動等のデータを利用して,先行研究で指摘される輸送密度の経済性を考慮した枠組みの下で国内航空旅客市場について需給曲線を同時推定した.推定の結果,多くの先行研究で指摘/考慮される供給側の輸送密度の経済性についてはその存在が統計的に有意な結果として確認され,航空旅客市場を分析する上で当該経済性を考慮することの重要性が示される.限界費用関数で考慮される羽田や伊丹/関空,新千歳など主要空港ダミー変数の係数は正の場合が多く,主要空港は地方管理空港に比べて相対的に空港使用料の高さや混雑などが反映された結果である可能性が指摘される.
掲載記事PDF 冊子版:54号
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English

Title Economies of Traffic Density in Japanese Domestic Aviation Market
Keywords Japanese domestic aviation market, simultaneous estimation of the supply-and-demand function, economies of traffic density
Authors OHASHI, Tadahiro
Abstract This paper showed the existence of economies of traffic density in Japanese domestic aviation market. In analysis, we carried out simultaneous estimation of the supply-and-demand function using the prefectures' level's OD flow data. About supply-side economies of traffic density pointed out / taken into consideration by many existing researches, the existence was statistically significant as a result of estimation. Thus, when analyzing the structure of aviation market, the importance of taking economies of traffic density into consideration is pointed out. The coefficient of airport dummy variables, such as Haneda, Itami/Kansai, Shin-chitose Airport that are taken into consideration with a marginal cost function, has many positive cases. Thus, a possibility that a large-scale airport is the result of reflecting the height of a landing fee and congestion relatively compared with a local airport is pointed out.
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