日本とドイツにおける磁気浮上鉄道

報告論文

公開日:1999年7月30日

キーワード 磁気浮上鉄道,JRマグレブ,トランスラピッド,DBAG,財源方式
著者 文博 (財)運輸政策研究機構運輸政策研究所研究員
アンドレア・オバーマウア
概要 世界では日本とドイツだけが磁気浮上鉄道実現に向けて技術開発を行っている.両国で開発中の磁気浮上鉄道技術には異なる面も存在するが,開発経緯あるいは実現に向けての課題については共通点もある.ただし,ドイツでは最初のトランスラピッド導入路線が1999年から建設される予定であり,日本のリニア中央新幹線と比較して,財源方式及び実現の可能性に関して詳細な分析が可能である.本研究の目的は,日独における磁気浮上鉄道の路線建設,及び投資財源及び収益性に関する問題点を中心に両プロジェクトを比較・検討することである.
掲載記事PDF 冊子版:5号
J-stage掲載記事

English

Title Maglev train systems in Japan and Germany: the probability of constructing a new transport mode and its problems
Keywords maglev train system, JR maglev, Transrapid, DBAG, financial resources
Authors Andrea OBERMAUER
Abstract Japan and Germany are the only countries developing maglev trains with the intention to build a maglev operation line. Both countries work on different maglev technologies, but the development and the tasks for realization are similar. However, since the construction of the German Transrapid is supposed to start in 1999, the finance structure and the realization process can be analyzed more in detail than in the case of the Japanese Linear Chuo Shinkansen. The aim is to investigate and compare the problems of constructing a maglev route, the finance system and the question of profitability in both countries.
J-stage