鉄道サービスにおけるストレス軽減効果の検証

学術研究論文

公開日:2012年7月24日

キーワード ストレス,RRI,心拍変動,ローレンツプロット,女性専用車両,ノイズキャンセリングシステム
著者 博(工)北海道工業大学空間創造学部都市環境学科准教授
石田眞二
修(工)SMBC コンサルティング株式会社上席推進役
武田 超
博(工)北見工業大学工学部社会環境工学科准教授
白川龍生
工博 中央大学理工学部都市環境学科教授
鹿島 茂
概要 本研究では,人間の心拍変動から読み取れるストレスに着目し,RRIデータを用いて鉄道サービスにおけるストレス軽減効果を定量的に評価した.ストレス軽減効果を期待する施策として,女性専用車両の乗車時とノイズキャンセリングシステムの使用時の2つを評価対象として研究を進めた.ストレスの定量的評価手法には,RRIの中央値を用いたストレス総量の算出とローレンツプロット面積法を用いたストレスの変動特性についての検討を行った.その結果,女性専用車両とノイズキャンセリングシステム使用時のストレス軽減効果について,生体が被るストレス総量や強度の観点より定量的に推定することができた.
掲載記事PDF 冊子版:57号
J-stage掲載記事

English

Title Assessment of Stress Relief Effect in Railway Services
Keywords stress, RRI, heart rate variability, Lorenz plots, railway services
Authors ISHIDA, Shinji
TAKEDA, Wataru
SHIRAKAWA, Tatsuo
KASHIMA, Shigeru
Abstract This study quantitatively assesses stress relief effect in railway services by using RRI data derived from human heart rate variability. The study focuses on two situations in which stress relief effect is expected. These situations are(1)riding on a women-only coach and(2)using a noise canceling system. As methods to assess stress quantitatively, total stress values were calculated from RRI medians, and stress variability were analyzed by using Lorenz plots. The analytical result of the two methods showed that riding on a women-only coach and using a noise canceling system both exerted stress relief effect. Thus we concluded that it was possible to quantitatively assess stress relief effect of various measures in railway services by analyzing heart rate variability.
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