仮想的市場評価法を用いた鉄道駅改良による非市場財的便益の計測

報告論文

公開日:2012年10月22日

キーワード 駅改良,非市場財的便益,仮想的市場評価法(CVM)
著者 博(工) 日本大学理工学部土木工学科准教授
金子雄一郎
日本大学大学院理工学研究科修士課程土木工学専攻
小林啓輝
概要 本研究は仮想的市場評価法(CVM:Contingent Valuation Method)を用いて,鉄道駅の改良による安全性や快適性の向上などの非市場財的便益を計測したものである.具体的には,近年,駅・まち一体改善事業によって整備された3つの駅の利用者を対象にアンケート調査を実施し,駅改良による種々の効果に関する認識,改良に対する支払意思額とその項目別内訳などを把握した.その結果,利用者は多様な効果を認識していること,駅改良に対する支払意思額(追加負担)は片道1回当たり6.88円~8.13円であり,そのうち安全性や快適性の向上の割合は35%~56%と比較的高い割合であることが分かった.これらの結果を基に3つの駅の非市場財的便益を計測した結果,評価期間30年の場合で168百万円~365百万円となることが示された.
掲載記事PDF 冊子版:58号
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English

Title Estimation of Non-market Goods Benefit by Railway Station Improvement Project Using Contingent Valuation Method
Keywords railway station improvement project, non-market goods benefit, contingent valuation method
Authors KANEKO, Yuichiro
KOBAYASHI, Hiroki
Abstract The objective of this study is to estimate non-market goods benefit (such as enhancement of safety and passenger comfort) of railway station improvement project using Contingent Valuation Method (CVM).Questionnaire survey of railway users to understand their perceptions and willingness to pay (WTP)for improvement project was conducted at three stations in Tokyo metropolitan area. The results of this study show that railway users recognize the various effects and their WTP is between 6.88yen and 8.13yen per one way trip, breakdown for enhancement of safety and comfort are between 35% and 56% of the total. Total non-market goods benefits for 30-year is estimated between 168 million yen and 365 million yen.
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