都市開発による鉄道駅の混雑と施設容量に関する研究

政策研究論文

公開日:2012年10月22日

キーワード 都市開発,鉄道駅,混雑,施設容量
著者 修(開発政策)東京地下鉄株式会社鉄道本部改良建設部改良建設企画課課長補佐
前政策研究大学院大学
鈴木章悦
博(工)政策研究大学院大学准教授
日比野直彦
工博 政策研究大学院大学特別教授
森地 茂
概要 東京都心部における容積率規制緩和に伴う開発により,当該地区の従業人口が急速に増加することが予測されている.この通勤旅客の集中と,鉄道駅の現状の施設容量および整備速度の不整合が,混雑,安全面,定時性など様々な点で大きな問題となることが考えられる.本研究は,都市開発に対応した適切な鉄道駅整備がなされるために,今後,混雑が問題となる駅および箇所を定量的に算出することを目的としたものである.分析結果より,①各鉄道事業者の設計容量の基準には差があり,必ずしも高くないこと,②現時点においても設計容量を上回る施設が多数あること,③施設許容量および待ち行列が解消するまでの時間と流動量の関係から対応すべき箇所があることを明らかにしている.
掲載記事PDF 冊子版:58号
J-stage掲載記事

English

Title A Study on Facility Capacity and Congestion of the Railway Stations by Redevelopment at CBD
Keywords redevelopment at CBD, railway station, congestion, facility capacity
Authors SUZUKI, Akiyoshi
HIBINO, Naohiko
MORICHI, Shigeru
Abstract In Tokyo metropolitan area, the number of employee at CBD is expected to increase rapidly due to the redevelopment associated with the deregulations of floor-space ratio. The mismatch between the concentration of the railway passengers and the railway station facility capacity will cause the serious problem such as congestion, safety, delaying etc. The purpose of the study is to clarify the allowable capacity of station facilities such as platform, stairs, escalators, passage and ticket gate in order to suggest effective measures to improve railway stations. In conclusion, this study makes clear that there are several stations which need to improve based on the allowable capacity of the facilities.
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