鉄道プロジェクトの費用対効果分析-実用化の系譜と課題
政策研究論文
公開日:1999年1月31日
キーワード | 鉄道プロジェクト,費用便益分析,費用対効果分析,マニュアル,レビュー |
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著者 | 工博 (財)運輸政策研究機構調査室調査役 岩倉成志 工博 東京大学大学院 工学系研究科教授 家田 仁 |
概要 | 費用便益分析の実務的検討が,わが国で始まって約30年が経過した.この間,消費者余剰アプローチやヘドニックアプローチ,地域計量経済モデルなど,様々な手法が検討され,適用される一方,運輸省鉄道局は,プロジェクト審査を念頭に統一化した手法に基づくマニュアルの整備を必要とした.本論文は,鉄道プロジェクトを対象とした費用便益分析の実用化の動向に焦点を当てることで鉄道政策のレビューを行うとともに,より広義の費用対効果分析の政策導入の現状と今後の課題について整理することを目的とする. |
掲載記事PDF | 冊子版:3号 |
J-stage掲載記事 |
English
Title | Past and Future of Cost-Benefit Analysis for Railway Projects in Japan |
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Keywords | railway project, cost benefit analysis, manual, review |
Authors | IWAKURA, Seiji IEDA, Hitoshi |
Abstract | Since 1960’s theoretical evaluation methods for transport investment have been developed; such as user surplus approach, hedonic approach and regional econometric model etc. However, in the past, cost-benefit analysis was little adopted in decision-making process in transportation sectors in Japan. Recently, Ministry of Transport decided to use the cost-benefit analysis for project appraisal. This paper reviews the history of theoretical and practical cost-benefit analysis focusing on railway investment, and discusses on issues of research for the future from theoretical and practical viewpoints. |
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