大型コンテナ船に対応した埠頭整備の経済効果の推定

政策研究論文

公開日:1998年10月31日

キーワード 港湾投資評価,便益帰着構成表,大水深埠頭整備
著者 工博 (財)運輸政策研究機構運輸政策研究所研究員
岡本直久
工修 運輸省第二港湾建設局鹿島港工事事務所所長
前 運輸政策研究機構調査室主任調査役
佐藤孝夫
概要 公共投資の効率性改善への要請が高まり,港湾をはじめ,あらゆる交通施設など,社会資本整備に対する費用対効果分析の適用が求められている.しかしながらコンテナ港湾が存在することによって生じる経済効果を計量的に評価し,その存在意義や投資妥当性を論じた研究事例は少ない.
本研究では,便益帰着構成表の考え方に基づいて,コンテナ港湾の機能強化がもたらす効果を,港湾に直接関わる企業及び個人のみならず,地域経済,国民経済の観点から示すことのできる評価手法を提案する.さらにケーススタディ分析に基づいて,国際中枢コンテナ港湾における大水深埠頭整備の必要性を論じる.
掲載記事PDF 冊子版:2号
J-stage掲載記事

English

Title Effect of the Container Port Improvement for Large Scale Vessels
Keywords port investment evaluation, benefit incidence matrix, improvement of depth of the berth
Authors OKAMOTO, Naohisa
SATO, Takao
Abstract Application of cost benefit analysis for infrastructure investment is discussed against the request to the efficiency improvement of infrastructure investment. But there are a few studies that evaluated the significance of port investment from the viewpoint of national/regional economies.
In this study, a methodology for evaluation of port investment is constructed considering various factors. This evaluation methodology is applied not only to evaluate the effects for agency concerned with the port but also the effects to regional and national economies.
Furthermore, necessity of the improvement of the international container port with large depth is discussed based on case study analysis.
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