都市鉄道の遅延連鎖予測のためのエージェントシミュレーション

学術研究論文

公開日:2013年1月29日

キーワード 都市鉄道,遅延連鎖,マルチエージェントシミュレーション,遅延対策
著者 博(工) 芝浦工業大学工学部土木工学科教授
岩倉成志
修(工) 茅ケ崎市役所建設部道路管理課主事
高橋郁人
工博 政策研究大学院大学政策研究センター所長,特別教授
森地 茂
概要 相互直通運転が行われ,遅延が発生しやすい路線環境にある東急田園都市線と東京地下鉄半蔵門線を対象に,遅延の連鎖のメカニズムを分析し,列車ごとの遅延時間をマルチエージェントモデルで再現し,遅延対策効果を予測する技術を開発した.中核となる駅間走行時間推計モデルと乗降時間推計モデルの2つのサブモデルの現況再現性は良好な結果を得ることができた.サブモデルを統合したモデルの再現精度は,再乗車旅客の行動の再現に未だ課題があるものの一定の精度は得られたものと考える.またいくつか遅延対策の効果を予測した結果,示唆的な情報を得ることができた.
掲載記事PDF 冊子版:59号
J-stage掲載記事

English

Title A Multi Agent Simulation Model for Estimating Knock-on Train Delays under High-Frequency Urban Rail Operation
Keywords knock-on train delay, multi agent simulation, urban rail, high frequency operation
Authors IWAKURA, Seiji
TAKAHASHI, Ikuto
MORICHI, Shigeru
Abstract The decreasing travel time reliability of urban railway services in the Tokyo Metropolitan Area is the result of the train delays in daily morning hour period. The proposed multi agent simulation model is developed to analyze train knock-on delay in a 48.3 km track length from Ngatsuda station of the Denentoshi line to Oshiage station of the Hanzomon line. The simulation part consists of a train traffic simulator and a passenger flow simulator with that works in parallel. The errors in the delay estimation of individual trains by the proposed simulator are within the allowable limits in comparison to the actual train delay. Some forecasting results of investment strategies designed to reduce delay can be assessed.
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