米国航空産業における合併効果と低費用航空会社の運賃設定行動

学術研究論文

公開日:2013年1月29日

キーワード 米国航空産業,デルタ航空・ノースウエスト航空合併,低費用航空会社(LCC)
著者 修(商) 神戸大学大学院経営学研究科博士課程後期課程
朝日亮太
概要 本稿は,2006年から2009年までの米国航空産業のデータ(サンプル数18,779)を用いて,2008年に行われたデルタ航空とノースウエスト航空の合併が航空会社の運賃に及ぼす影響について分析するものである.分析手法として,需要関数と疑似供給関数の同時推定を行っている.分析の結果,デルタ航空もしくはノースウエスト航空の運航しているいくつかの路線において航空会社の運賃は合併により低水準になることを示した.この結果はLCCからの競争圧力により生じた可能性がある.
掲載記事PDF 冊子版:59号
J-stage掲載記事

English

Title The Effect of Merger and Low Cost Carriers’ Pricing Behavior in the US Airline Industry: The Case of Delta and Northwest Airlines
Keywords US airline industry, Delta . Northwest airlines merger, low-cost carrier(LCC)
Authors ASAHI, Ryota
Abstract This paper empirically analyzes the effect of merger between Delta and Northwest airlines on airfares. Simultaneous demand and pseudo-supply equations are estimated by using 2006-2009 the US airline industry data(18,779 samples)to derive this effect. The result shows that in some routes where there is either Delta or Northwest airlines, the merger leads to low airfares. This result may have been caused by pricing-reducing pressures from LCCs.
J-stage