東日本大震災に伴う首都圏高速道路における大型車交通流変化

学術研究論文

公開日:2013年4月22日

キーワード 東日本大震災,高速道路,大型車,交通流変化
著者 修(開発政策) 首都高速道路株式会社東東京管理局保全設計第一課係長
和田 新
工博 東北工業大学 工学部 都市マネジメント学科教授
稲村 肇
博(工) 東京大学生産技術研究所教授
大口 敬
概要 本研究では東日本大震災による大型車交通流の変化を震災発生日から3ヶ月間集計し,その特徴を把握する.加えて,変化の要因について関連統計データを加え分析する.本研究により以下のことが分かった.当初の1週間に関越道による大量の迂回交通が観測された.3週間以降3ヶ月後までの期間で,前年比で首都圏高速全体の平均交通量が20%,平均走行距離が10%増加した.大きな原因の一つが被災地の港湾の代替として東京湾を含めた京浜港が使われたことである.また,首都高速道路への影響は軽微であった.
掲載記事PDF 冊子版:60号
J-stage掲載記事

English

Title Heavy Vehicle Traffic Flow Changes on Expressways in the Tokyo Metropolitan and Surroundings Caused by the Great East Japan Earthquake
Keywords the Great East Japan Earthquake, expressway, heavy vehicle, traffic flow change
Authors WADA, Arata
INAMURA, Hajime
OGUCHI, Takashi
Abstract This paper summarizes the detailed heavy vehicle traffic flow on expressways for three months from March 11, 2011 of the Great East Japan Earthquake. Day by day changes of traffic, comparison with a historical data, and analysis together with related statistics found the following results. Western route called Kan-etsudou observed 20% increase of traffic by detour trip toward disaster region Tohoku during the first week. From 4weeks until 3manths after the earthquake, the average traffic volume increased by 20% compared with 2010 and an increase of 10% average trip length. One of the major reasons of this change was that ports in Tokyo bay area for freight transport were used as an alternative to damaged ports in the Tohoku. The Influence to Tokyo Metropolitan Expressway network was quite limited.
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