高速道路料金割引施策による経済効果の空間的帰着分析

学術研究論文

公開日:2013年7月23日

キーワード RAEM-Light,高速道路料金割引,空間的帰着便益
著者 博(工)神戸大学大学院工学研究科市民工学科教授
小池淳司
修(工)三菱UFJリサーチ&コンサルティング株式会社政策研究事業本部副主任研究員
右近 崇
概要 本研究は,SCGEモデルの枠組みに属する汎用型空間経済モデル(RAEM-Light)を,初めて日本全国を対象として適用した事例であり,高速道路料金割引施策を例に挙げ,経済効果の空間的な帰着分析を行った.既往のモデルでは,地域間の交通抵抗を所要時間で表現することが多いが,本モデルでは,交通抵抗として所要時間と有料道路料金変化の両方を考慮できるようモデルの拡張を行っている.また,現行の制度上では,料金割引による高速道路会社の料金収入減収は,国の債務引当あるいは国からの収入補填がなされるため,これらの施策コストを国民が負担する構造を人頭税の形でモデル化し,料金割引施策の影響・効果について考察する.
掲載記事PDF 冊子版:61号
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English

Title This research is the first example that applied RAEM-Light in all Japan. We proposed the evaluation technique of expressway toll discount which uses an economical model. In many cases, the traffic resistance was expressed by only time at the past model, a
Keywords RAEM-Light, expressway toll discounts, economic benefit
Authors KOIKE, Atsushi
UKON, Takashi
Abstract This research is the first example that applied RAEM-Light in all Japan. We proposed the evaluation technique of expressway toll discount which uses an economical model. In many cases, the traffic resistance was expressed by only time at the past model, and it was difficult to apply to evaluation of toll discount. Then, we improved so that traffic resistance might be expressed by generalized cost. Moreover, when the income of a highway company decreases by toll discount, the government does income supplementation. Therefore, we improved to the model incorporating burden structure, and we estimated benefit evaluation of expressway toll discount.
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