日韓のトラック運送産業の特徴と安全制度の比較考察

報告論文

公開日:2014年1月24日

キーワード 多重下請構造,交通事故,トラック運送産業,規制緩和
著者 修(工) 一般財団法人運輸政策研究機構運輸政策研究所研究員
嶋本宏征
博(経) 一般財団法人運輸政策研究機構運輸政策研究所非常勤研究員
神奈川大学経済貿易研究所特別研究員
魏 鍾振
概要 近年,自動車交通の死亡事故が減少傾向にある中,バスやトラックなどの事業用自動車が関与する交通事故が発生し,その背景にある運転者の労働環境や下請構造等の問題が指摘されている.本論はトラック運転者の運行環境に着目し,多重化した取引構造がトラック運転者の安全に影響する過程の解明を試みる.さらに,わが国と制度体系が類似する韓国のトラック産業における現状と制度の比較を踏まえ,多重下請構造注1)の改善策として韓国が導入した直接輸送義務制について考察し,わが国の安全施策を検討する上での示唆を得る.
掲載記事PDF 冊子版:63号
J-stage掲載記事

English

Title Comparative Study on the Safety Regulations of Trucking Industry in Japan and South Korea: Focus on Multiple Subcontracting Structure
Keywords multiple subcontracting structure, traffic accidents, trucking industry, deregulation
Authors SHIMAMOTO, Hiroyuki
WI, Jong-Jin
Abstract Recently, despite on overall decline in the automobile traffic fatalities, a number of serious traffic accidents caused by commercial vehicles such as bus or truck have been occurring. Problems such as labor circumstances or the subcontract structure of the vehicle driver are pointed out in the background. This paper focuses on how the multiple subcontracting structures affect the safe driving. In addition, we aim to obtain suggestions for the improvement of the multiple subcontractors by comparing with South Korean trucking industry, which has similarity with Japan to a certain extent.
J-stage