デマンド交通導入が利用者の交友関係に与える影響の評価

政策研究論文

公開日:2014年1月24日

キーワード オンデマンド交通,地域コミュニティ,ソーシャルネットワーク分析,GIS
著者 工博 東京大学大学院新領域創成科学研究科人間環境学専攻教授
大和裕幸
修(工) 東京大学大学院新領域創成科学研究科人間環境学専攻修士課程
鹿渡俊介
修(工) 東京大学大学院新領域創成科学研究科人間環境学専攻特任研究員
本多 建
概要 三重県玉城町でオンデマンド交通導入が利用者の交友関係にどのような影響を与えているのかを検証した.手法として,オンデマンド交通ログデータを用いたソーシャルネットワーク抽出手法を提案し,アンケート・インタビューによる分析を併用することでソーシャルネットワークの詳細かつ効率的な分析を行った.その結果,オンデマンド交通によって交友関係が形成されている事例,地域コミュニティが活性化されている事例が確認された.本研究により,オンデマンド交通は単なる移動手段だけではなく地域コミュニティにおける新しい交友関係の創出や深化に寄与できることが明らかになった.
掲載記事PDF 冊子版:63号
J-stage掲載記事

English

Title Evaluation of the Influence on Friendship Exerted by Introducing DRT: Case of On-Demand Transportation in Tamaki Town
Keywords on-demand transportation, community, social network analysis, GIS
Authors YAMATO, Hiroyuki
KADO, Shunsuke
HONDA, Ken
Abstract This paper evaluates the effect of introducing On-Demand Transportation(ODT)System developed by the university of Tokyo as a series of DRT(Demand Responsive Transport)on the local community. This study is based on the social network analysis using both ODT log data and questionnaire/interview. Social networks are extracted from ODT log data and the candidates for questionnaire/ interview are chosen from networks. The combination of ODT log data and questionnaire/interview made it efficient to study the ties on the networks in sociological studies. This study revealed that many old people made new friends by using ODT in Tamaki Town.
J-stage