都市開発と駅整備の整合性に関する研究

政策研究論文

公開日:2014年1月24日

キーワード 駅構内の混雑,都心の都市開発,都市計画の規制緩和,交通アセスメント,駅施設の最大捌け人数
著者 独立行政法人鉄道建設・運輸施設整備支援機構鉄道建設本部大阪支社計画部計画課担当係長
前一般財団法人運輸政策研究機構運輸政策研究所研究員
森田泰智
概要 近年,東京の都心駅周辺で急速に都市開発が進展し,これにより,鉄道駅で激しい混雑が見られるようになった.しかし,上記の駅周辺での都市開発の進展は,駅施設に急激な負荷をかけることとなるが,課題解決に向けた研究は,これまで十分になされてこなかった.そこで本研究では,上記の駅の混雑問題への対応に向けて,課題解決に向けた検討を行う.具体的には,①都心駅で激しい混雑が発生する要因を整理する.②筆者らの研究成果(駅施設の最大捌け人数に関する研究)を踏まえ,駅の激しい混雑を発生させないように,都市開発の規模との整合性の検討を行うとともに,③現行制度(計画・事業制度)の改善方策の提案を行う.
掲載記事PDF 冊子版:63号
J-stage掲載記事

English

Title A Study on Coordination between Urban Development and Station Building: Taking into Account of Issues and Suggestion for Improvement of Current Legal System
Keywords overcrowding of passengers at stations, urban development in the city centre, deregulation of the city planning, traffic impact assessment, maximum outgoing passengers for a station facility
Authors MORITA, Yasutomo
Abstract In Tokyo, recently, rapid urban developments around railway stations in the city centre have been causing serious overcrowding at stations. However, there is almost no research to solve this problem. Therefore, this study tries to study toward solutions for preventing the overcrowding at stations caused by urban development in the city centre. Concretely,(1)it identifies causes of the overcrowding at city centre stations.(2)We study the consistency between the scale of the urban development and the station facility.(3)Keeping this(2)in mind, we suggested what should be improved institutionally to prevent serious overcrowding at stations.
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