日本に寄港するコンテナ船の航路別の将来船型の試算

報告論文

公開日:2014年4月23日

キーワード コンテナ航路,大型化,カスケード効果,TEU
著者 博(工) 京都大学防災研究所港湾物流BCP研究分野准教授
赤倉康寛
修(工) 国土交通省国土技術政策総合研究所港湾計画研究室長
安部智久
修(工) パシフィックコンサルタンツ株式会社国際事業部課長
神波泰夫
概要 コンテナ船の船型は,継続して大型化を続けている.各航路での新造船投入に加え,さらに,欧州航路等への1万TEU超の大型船投入が,既存船の連鎖的な転配により,他航路の大型化をもたらしている.一方,東アジアにおける日本発着コンテナ量の割合は相対的に低下してきており,この傾向が今後も続くものと想定される.このような状況の中で,日本のコンテナターミナルを,より効率的に整備・運営していくためには,寄港船の船型動向を把握する必要がある.本研究は,航路体系が大きく変化しないとの設定の下で,日本に寄港するコンテナ船の航路別の将来船型を試算し,長期的には各航路にて船型の大型化が見込まれるとの結論を得た.
掲載記事PDF 冊子版:64号
J-stage掲載記事

English

Title An Estimation of Future Container Ship Size Calling at Japanese Ports
Keywords Container Shipping Route, Enlargement of Ship Size, Cascading Effect, TEU
Authors AKAKURA, Yasuhiro
ABE, Motohisa
KANNAMI, Yasuo
Abstract The ship size of container ship has been getting larger and larger. The new services of mega ships to Europe/East Asia route have also brought about enlargement of other shipping routes by the chains of transfers of existing ships. On the other hand, the ratio of container volume from/to Japan in East Asia has been becoming small relatively, and it is anticipated that this ratio will continue to reduce. This study estimated the future container ship size calling at Japanese ports, and drew the conclusion that ship sizes of each route would enlarge in the long term.
J-stage