パラトランジット運転者の端末交通への転換に関する研究

学術研究論文

公開日:2016年7月25日

キーワード フィーダサービス,大量輸送,パラトランジット,プノンペン, 構造方程式モデリング
著者 博士(工学) 一般財団法人運輸政策研究機構運輸政策研究所研究員
(一般財団法人運輸総合研究所総合研究部研究員)
ポン・ヴェン・キェン
工学博士 東京工業大学大学院総合理工学研究科長
屋井鉄雄
概要 本研究の目的は,プノンペンで新たに導入されたバスを対象に,パラトランジット運転者がバスをどう受け入れるかと,端末交通としての事業運営の意向を明らかにすることである.運営企業であるMotodopsとRemorksの運転者へのインタビュー調査結果を用いて構造方程式を構築した結果,端末交通としての事業運営に対して,Motodops運転者はバスをどう受容するかに関わらず前向きである一方,Remorks運転者は生計への悪影響の恐れから後ろ向きであることが明らかになった.これを踏まえ,端末交通への参加を促すためのパラトランジットへの規制についても考察した.
掲載記事PDF 冊子版:73号
J-stage掲載記事

English

Title Intention of Paratransit Drivers to Operate as Feeder Service of Public Bus in Phnom Penh
Keywords Feeder service, Mass transit, Paratransit, Phnom Penh, Structural equation modeling
Authors Veng Kheang PHUN
YAI, Tetsuo
Abstract This paper investigates the attitudes of paratransit drivers towards the newly-introduced public bus in Phnom Penh and their intention to operating as feeder service of the bus. We developed a structural equation model using data collected from drivers of Motodops and Remorks. We found that Motodop drivers intended to operate as feeder service of the bus, regardless their attitudes towards the bus. Remork drivers cautiously anticipated the negative impacts of the bus on their livings and accordingly, they had no intention for its feeder service. A better regulation on paratransit service was likely to encourage intention of feeder service.
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