タクシー運賃の規制制度と課題

報告論文

公開日:2017年2月10日

キーワード タクシー運賃規制,総括原価主義,運賃体系,初乗り運賃
著者 商学博士 専修大学商学部教授
太田和博
概要 タクシーは公共交通機関として運賃が規制されており,他の運輸事業とともに2000年前後に需給調整規制の撤廃と運賃設定の自由化が実施された.タクシー運賃への規制は,他の運輸事業のそれに類似しているが,地域独占性を持つ鉄道などとは異なる側面を持つ.この問題意識に基づき,本稿では,総括原価主義に基づくタクシー運賃規制の仕組みを概観し,行政の裁量の下での運賃規制の運用を整理する.さらに,東京において2017年1月に導入された初乗り距離短縮による近距離運賃の引下げの含意を検討する.結論として,消費者の選択が機能しない流し中心の地域では,総括原価主義に基づく運賃規制を是とし,運賃規制を含むタクシー政策を分権化する必要性を提示した.
掲載記事PDF 冊子版:75号
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English

Title Legal and Institutional Mechanism of Fare Regulation on Taxi Services in Japan: Implications of Initial Fare Reduction with Shorter Initial Distance under the Total Cost Principle
Keywords fare regulation on taxi services, total cost principle, fare structure, initial fare reduction with shorter initial distance
Authors OHTA, Kazuhiro
Abstract This paper examines the theoretical foundation of fare regulation on taxi services, and reviews the past and present legal and institutional mechanism of nationwide taxi fare regulation in Japan. It points out the difficulties to apply the total cost principle to the taxi fare under the condition that various taxi fare levels are permitted. For policy implications, the attempt of the initial fare reduction with shorter initial distance based on the total cost principle is examined. The nationwide regulation system on local transport modes such as taxi service impedes flexible and appropriate policy implementations such as fare restructuring and supply adjustment.
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