国際ロジスティクス-製造業によるアウトソーシングの拡大と交通産業への影響

政策研究論文

公開日:2001年1月31日

キーワード 国際ロジスティクス,アウトソーシング,サプライチェーンマネジメント,e-commerce
著者 Ph.D.(財)運輸政策研究機構運輸政策研究所研究員
リュック・ベアル
概要 製造業の生産ネットワークの国際化により,流通やサプライチェーンマネジメントの形態がより複雑になっている.原料供給地,工場と市場は大きく離れ,また製品のライフサイクルも加速している.こうした事情のなか,製造業者はロジスティクスサービスを自ら行わず,アウトソーシングするようになった.多国籍企業が効率的にサプライチェーンマネジメントを行うためには,次の2つの再編が必要である.一つは製品や商品の流通の見直しであり,もう一つは流通過程における各主体者間(供給者,工場,顧客,輸送産業)の役割を再定義することである.これより,交通産業はロジスティクスサービスの統合化,新規サービスの採用,最終的なサービスの質に対する責任を負うこと等に取り組むであろう.ただし,交通産業にとってはインフラ整備の費用負担が増大する可能性もあると言える.
掲載記事PDF 冊子版:11号
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English

Title International logistics : the extend of outsourcing by manufacturers and impact on the transport industry.
Keywords international logistics, outsourcing, supply-chain management, e-commerce.
Authors Luc BEAL
Abstract The internationalization of manufacturers' production networks increases the complexity of distribution and supply chain management. Between suppliers, factories and markets, the distance is increased and products life-cycle is accelerated. We will therefore try to identify why a manufacturer may not produce internally the necessary logistics services and rely instead on outsourcing. The efficient operation of such supply chains by multinational companies requires a reorganization in two major ways : a redesign of production and circulation of goods (postponement ...) and a redefinition of actors' roles (supplier, factory, client, transport industry) along the chain. Such changes bear opportunities for transport actors willing to organize integrated logistics services, innovate in new services, take responsibility for final service quality, and also to bear the large cost of necessary infrastructures.
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