第二東名・名神自動車道への先端貨物輸送システムの導入提案

報告論文

公開日:2006年1月31日

キーワード 幹線物流システム,トラック物流,第二東名・名神高速道路,社会経済評価
著者 (株)復建エンジニヤリング
前(財)運輸政策研究機構運輸政策研究所研究員
石坂久志
概要 1998年,第二東名・名神高速道路(第二東名神と略)に対して環境負荷が鉄道と同レベルで,ユーザーの負担にならない廉価なコストをコンセプトとした「高速幹線物流システム」1)が西田らにより発表された.その後,第二東名神はコスト削減計画(2003年3月)により暫定4車線で供用を行う事となり,導入課題であった「収容空間の確保」の可能性が高まった.本稿は,東海道の現状を把握し,トラック輸送の問題点を抽出した.次に,高速幹線物流システムを始めとする新物流システムをレビューし,システムの成立要件を整理し,新物流システムの第二東名神への導入を提案する.
掲載記事PDF 冊子版:31号
J-stage掲載記事

English

Title An Advanced Freight Transport System
Keywords automated freight transport system, combined transport, social cost of transport
Authors ISHIZAKA, Hisashi
Abstract Nishida et al(1998)examined the possibility of an Automated Freight Transport System as an ITPS research project. Later,based on the recommendation of the cost-reduction plan of 2003,it was decided to scale-down the design-width of the Second Tomei Meishin Highway from six to four lanes.This made it possible to secure right-of-way for the new freight transport system.With this background,this research examined the practical possibility of introducing such a system along the Second Tomei Meishin Highway.
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