第二東名・名神自動車道への先端貨物輸送システムの導入提案
報告論文
公開日:2006年1月31日
キーワード | 幹線物流システム,トラック物流,第二東名・名神高速道路,社会経済評価 |
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著者 | (株)復建エンジニヤリング 前(財)運輸政策研究機構運輸政策研究所研究員 石坂久志 |
概要 | 1998年,第二東名・名神高速道路(第二東名神と略)に対して環境負荷が鉄道と同レベルで,ユーザーの負担にならない廉価なコストをコンセプトとした「高速幹線物流システム」1)が西田らにより発表された.その後,第二東名神はコスト削減計画(2003年3月)により暫定4車線で供用を行う事となり,導入課題であった「収容空間の確保」の可能性が高まった.本稿は,東海道の現状を把握し,トラック輸送の問題点を抽出した.次に,高速幹線物流システムを始めとする新物流システムをレビューし,システムの成立要件を整理し,新物流システムの第二東名神への導入を提案する. |
掲載記事PDF | 冊子版:31号 |
J-stage掲載記事 |
English
Title | An Advanced Freight Transport System |
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Keywords | automated freight transport system, combined transport, social cost of transport |
Authors | ISHIZAKA, Hisashi |
Abstract | Nishida et al(1998)examined the possibility of an Automated Freight Transport System as an ITPS research project. Later,based on the recommendation of the cost-reduction plan of 2003,it was decided to scale-down the design-width of the Second Tomei Meishin Highway from six to four lanes.This made it possible to secure right-of-way for the new freight transport system.With this background,this research examined the practical possibility of introducing such a system along the Second Tomei Meishin Highway. |
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