コンテナ船の超大型化が北極海航路(NSR)コンテナ輸送の競争力に及ぼす影響

学術研究論文

公開日:2016年4月22日

キーワード 輸送費用,コンテナ船の大型化,北極海航路(NSR),スエズ運河航路(SCR)
著者 博士(工学) 京都大学経営管理大学院特定教授
古市正彦
博士(工学) 北日本港湾コンサルタント株式会社企画部長
大塚夏彦
概要 従来のスエズ運河航路(Suez Canal Route: SCR)輸送に比べて約40%の航路距離短縮効果が期待できる北極海航路(Northern Sea Route: NSR)輸送の実用化に向けた機運が国際物流の大動脈(東アジア~欧州間)において高まってきている.2010年以降,北極圏で産出された天然資源を中心にNSR商業輸送量は急伸している.一方で,スケジュール運航と定時性が求められるコンテナ輸送においては,気象・海象条件によって航行が不安定になりがちなNSR輸送にはSCR輸送の補完航路としての期待が大きい.著者らが行ったコンテナ輸送のケース・スタディでは,夏季のNSR通航可能期間はNSRを通航し,冬季には従来通りSCRを通航するNSR・SCR組合せ輸送費用は,NSR通航可能期間を年間105日から225日間と想定した場合で8,000TEU級から15,000TEU級のコンテナ船によるSCR輸送費用に匹敵することが明らかになっている.一方で,さらなる規模の経済効果が期待できる20,000TEU級の超大型コンテナ船が2013年以降SCR輸送に投入されたことにより,NSR・SCR組合せコンテナ輸送のSCR輸送に対する相対的な競争力が低下してきている.本研究は,コンテナ船の超大型化がNSR・SCR組合せコンテナ輸送の競争力に及ぼす影響について分析,評価するものである.
掲載記事PDF 冊子版:72号
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English

Title Effect of Enlarging Containerships on Competitiveness of Northern Sea Route Container Shipping
Keywords Shipping Cost, Enlarging Containerships, Northern Sea Route (NSR), Suez Canal Route (SCR)
Authors FURUICHI, Masahiko
OTSUKA, Natsuhiko
Abstract Northern Sea Route (NSR) shipping has recently gained the momentum for maritime trade between East Asia and Northwest Europe, taking the direct effect of reduced shipping distance of approximately 40% compared to the conventional Suez Canal Route (SCR) into account. Commercial NSR shipping of natural resources (e.g. gas condensate, natural gas and iron ore) has been increasing since 2010. Moreover, COSCO had achieved an experimental voyage of commercial container shipping in 2013 and 2015. Accordingly, many related studies have been accomplished for comparative analysis of estimated shipping cost through NSR and the alternative conventional routes. On the other hand,some 20,000TEU-class Ultra Large Container Ships (ULCSs) had started their SCR shipping operation on East Asia/Northwest Europe services since 2013, which had significantly improved their competitiveness over NSR/SCR-combined container shipping. This study aims at analyzing the effect of enlarging containerships on the competitiveness of the NSR/SCR-combined container shipping, referring to the rapidly changing external conditions.
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