米国におけるLCC対FSCの競争形態

学術研究論文

公開日:2012年10月22日

キーワード LCC,米国航空産業,寡占的競争,推測的変動,計量経済学
著者 博(商) 神戸大学大学院経営学研究科教授
村上英樹
概要 本稿は米国内LCC市場の発展段階である1998年のデータを用いて,LCCとFSCの競争形態を,参入企業数ごと,並びに参入形態ごとに推測的変動を用いて分析した.これによると,参入企業数と市場シェアに拘らずクールノー型競争が数多く観察されることが判明した.また,LCCが基幹空港に参入する場合と第2空港に参入する場合とでは,競争形態が異なり,棲分けた場合LCC・FSC共に相手の競争の程度を楽観視する.しかし全般的にFSCはLCCの競争行動を警戒する傾向がある.政策インプリケーションとしては,産業全体を持続させるのであれば,LCCとFSCを棲み分けさせ,また経済厚生の増大を追及するのであれば,LCCを基幹空港に参入させることが施策として考えられる.
掲載記事PDF 冊子版:58号
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English

Title An Empirical Analysis of Inter-firm Rivalry between U.S. LCC and FSC: Estimation of Conjectural Variation Using Crosssectional Data
Keywords Key Words : LCC, U.S. domestic airline industry, oligopolistic competition, conjectural variation, econometric analysis
Authors MURAKAMI, Hideki
Abstract This paper empirically examined inter-firm rivalry between U.S. LCCs and FSCs by using domestic cross-sectional data of 1998. The fashion of competition was measured by computing conjectural variation of each carrier. Our results are that (1) the competition was close to Cournot fashion, regardless of carriers’ market shares or characteristics, (2) carriers behaved more optimistically when LCCs entered remote airports than when they entered primary airports, and (3) FSCs sensitively responded to LCCs’ outputadjusting behaviors when LCCs operated nearby. Our policy implication is that direct competitions between LCCs and FSCs will more improve market welfare than indirect competitions.
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