国際海運におけるCO2排出規制のあり方について

政策研究論文

公開日:2010年1月25日

キーワード CO2,温暖化,IMO,燃料油課金,EEDI
著者 修(工),修(公共政策)国土交通省海事局安全基準課国際基準調整官
大坪新一郎
概要 国際海運からのCO2排出量は全世界の約3%であるが,将来は途上国を中心とした経済成長に伴い増加が続くため,IMO(国際海事機関)でグローバル規制の審議が進んでいる.本稿では,海運が有する高い効率改善ポテンシャルを活かすための詳細制度設計,特に個船の設計時燃費効率に関する規制値の設定方法について分析する.経済的規制については,世界経済の動脈である海運の発展を妨げることなく,効果を最大化するための「個船実績評価と課金の一部還付」による燃料油課金制度の合理性について論じる.また,国際海運は,途上国を中心とした世界全体の経済成長により輸送量が定まることをふまえ,排出総量ではなく個船の効率改善を制度設計上の目標とする必要性を論じる.
掲載記事PDF 冊子版:47号
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English

Title Designing a Global and Effective Regulatory System to Reduce the CO2 Emission from International Shipping
Keywords CO2 , Green House Gases, IMO, Market-Based Measures, EEDI
Authors OTSUBO, Shinichiro
Abstract Noting that the CO2 emission from international shipping accounts for 3% of the world and continues to increase, global regulatory framework has been under discussion at International Maritime Organisation. This paper analyses regulatory system design to utilise large abatement potential of shipping, in particular, how to set mandatory standards for efficiency of individual ships. As regards Market-Based Measures, this paper argues the merits of leveraged incentive scheme, as a variation of fuel levy, and the necessity of sector-specific target setting based on the efficiency improvement.
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