自動車関連税の課税レベルと税間バランスによるCO2削減効果の 差異に関する分析

政策研究論文

公開日:1999年4月30日

キーワード 地球温暖化,自動車関連税,インセンティブ効果,コーホート モデル, ライフサイクル・アセスメント(LCA)
著者 工博 名古屋大学大学院工学研究科教授
林 良嗣
工博 名古屋大学大学院工学研究科助手
加藤博和
工修 八千代エンジニヤリング(株)
上野洋一
概要 地球温暖化防止対策の一環として,自動車関連税をCO2削減の観点から再検討する機運が高まっている.本研究では,自動車関連税の取得/保有/利用段階の税率設定が,車種構成や車齢変化といった自動車市場への影響や,自動車走行量や走行状況の変化といった影響を通してCO2排出を変化させるメカニズムをモデル化し,自動車関連税体系のCO2削減効果の検討を可能とする方法論を開発している.モデルの基本構造は,取得/保有/利用の各段階の税率設定によって税込費用が変化し,これが毎年の車格・車齢別コーホートに影響を及ぼすというものである.本モデルを用いて,燃料税の増徴と高車格車への取得・保有税の累進賦課の併用が効果的であることが示される.
掲載記事PDF 冊子版:4号
J-stage掲載記事

English

Title Analyzing the Effects on CO2 Emission of Taxation Stages of Car Purchase, Ownership and Use : Modeling of Car Age/Type Cohort and Structure of Purchase/Owning/Driving Condition of Vehicle
Keywords global warming, car-related tax, incentive effects, cohort model, life cycle assessment (LCA)
Authors HAYASHI, Yoshitsugu
KATO, Hirokazu
UENO, Yoichi
Abstract This study aims at constructing a tool to examine and provide the information of changes in car market configuration, life cycle CO2 emission from automobile transport and tax revenues due to taxation policies. In order to quantitatively estimate the effects, a model system which chases the car cohort by engine class and age is developed. It contains models which represent economic behaviors when the tax rates are changed in the stages of purchasing, owning and using of cars. As this model system can forecast the amount of existing cars by engine class and age, it makes possible to examine the effects on reducing CO2 emissions due to the balance of rates between each stage of taxation.
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