AI Demand Systemモデルによる交通需要弾力性推定による政策分析

学術研究論文

公開日:2011年10月25日

キーワード 乗合バス事業,弾力性,AI Demand System,交通政策分析
著者 博(工) 神戸大学大学院工学研究科市民工学専攻教授
小池淳司
概要 わが国の多くの乗合バス事業者は,厳しい経営状況下にあり,中央政府および地域自治体は,これらの事業者に対して補助金を与えて事業を維持・運営している.乗合バス事業をより効率的に運用するには,当該事業を含む総合的な交通政策を実施することが必要である.そのため,本研究では,乗合バスの需要量と乗合バス・鉄道・自家用乗用車,タクシーとの間の自己価格,交差価格,消費支出の各種弾力性をAIDSモデルのSURE法により推定する方法を提案し,既存の統計データを用いて,全国レベルと日本を9地域に分割した地域レベルでの弾力性を求めた.この実証分析の結果から,日本の地域別の乗合バス需要の特性が明らかになり,乗合バスを主軸とした交通機関の政策のあり方に対して交通政策への提言を行った.
掲載記事PDF 冊子版:54号
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English

Title A Policy Analysis Based on Transport Elasticities Estimation by the AIDS Model
Keywords public bus services, elasticities, AI demand system, transport policy analysis
Authors KOIKE, Atsushi
Abstract The central and local governments usually pay substantial amount of subsidies to public bus companies. Hence, there is a need to implement an effective bus services policy. In this paper, the bus service demand is defined as an AI-Demand System in order to estimate various elasticities such as price, cross-price and income, of buses, trains, automobiles and taxis. This model system is applied to the bus transportation demand in Japan. From the results of this empirical study this paper demonstrates the uniqueness of bus demand in Japan, and provides several recommendations for transportation policy makers.
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