1990年代のロンドンとイングランド地方圏の地域交通行政システム

報告論文

公開日:2004年7月30日

キーワード ロンドン,イングランド,地域交通計画
著者 工修 MPhil 前国土交通省政策総括官付政策評価企画官
中野宏幸
概要 本論文では,1990年代における保守党政権時代を中心に,同年代後半の労働党政権と対比させながら,ロンドン及びイングランド地方圏の地域交通行政の仕組みや取組みについて,①行政の機能・地域的分化の度合(Fragmentation),②行政の中央集権化の度合(Centralisation),③市場原理の導入等を通じた行政の関与限定・縮小の度合(Privatisation)という3つの軸を切り口として,その特徴や議論を整理した.これにより,ロンドン,イングランド地方圏ともに,地域的あるいは機能的な細分化は,民営化の進展とあいまって,政府によるコントロールを強めることになる一方,関与主体が多数化する中,パートナーシップなどの民間との連携の枠組みが活用されたことが明らかとなった.90年代を通じた地方自治体構造改革等を経た英国での経験・議論は,我が国の今後の地域交通政策の展開に示唆を与えるものである.
掲載記事PDF 冊子版:25号
J-stage掲載記事

English

Title The Local Transport Administrative System in London and Other Regions in England in 1990's -Analyses from Three Viewpoints-
Keywords London, England, Local transport administration system
Authors NAKANO, Hiroyuki
Abstract This paper analyzes the UK's local tranport administration system and its transport policies in the Conservative era of 1990's from the three perspectives: fragmentation, centralisation, and privitasation. Regional and functional fragmentation in London and other regions in England strengthened control of the central government over regional policy-making process and its function of inter-regional policy coordination along with development of privatization. On the other hand, amidst of increase of entities involved, partnership with the private sector was reinforced in order for the government to achieve public goals of tranport policies. Experiences in UK, which went through structural reform of local governments, are suggestive to Japan's formulating regional transport policies.
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